Slovník pojmů pro školní robotiku VEX

Robotické stavebnice VEX

Robotické stavebnice VEX je sada konstrukčních a elektronických dílů, jako jsou nosníky různých tvarů, ozubená kola, motory, senzory a řídící jednotky, ze kterých se dají sestavit různí roboti. VEX nabízí různé typy stavebnic pro různé věkové kategorie a úrovně dovedností (např. 123, GO, IQ, EXP, V5).

Robot

Robot je stroj, který umí vykonávat úkoly automaticky, podle algoritmu nebo podle pokynů od člověka. V robotice VEX jsou to stavebnice, které se skládají z různých dílů a dají se naprogramovat, aby dělaly různé věci.

Podvozek

Podvozek je základní konstrukce robota, na které jsou umístěny všechny ostatní součásti, jako jsou motory, senzory a řídící jednotka. Je to vlastně "tělo" robota.

Rameno / Manipulátor

Rameno nebo manipulátor je pohyblivá část robota, která slouží k uchopování, zvedání nebo přesouvání předmětů. Často bývá vybaveno "kleštěmi" nebo jiným mechanismem.

Řídící jednotka (Brain / mozek)

Řídící jednotka (často nazývaná také Brain nebo "mozek" robota) je hlavní elektronická část robota. Je to počítač, který ukládá program, přijímá informace ze senzorů a posílá pokyny motorům.

Senzor

Senzor je "smysl" robota. Dokáže vnímat své okolí, například vzdálenost předmětu, dotyk, světlo nebo barvu. Informace ze senzorů robot využívá k rozhodování, co má dělat dál.

Motory

Motor je součást robota, která způsobuje pohyb. Dokáže otáčet koly, zvedat ramena nebo ovládat jiné pohyblivé části. Roboti VEX mají motory, které se připojují k řídící jednotce a lze u nich definovat otočení o přesný úhel nebo počet otáček.

Pneumatická sada

Pneumatická sada je další způsob umožňující pohyb, který využívá stlačený vzduch. Skládá se z komponent, jako jsou vzduchové válce, ventily, hadičky a zásobník vzduchu. Umožňuje robotovi provádět silné a rychlé pohyby, například otevírat a zavírat kleště, zvedat těžké předmět.

Řídící jednotka (mozek)

Řídící jednotka (často nazývaná také mozek robota) je hlavní elektronická část robota. Je to počítač, který ukládá programy, přijímá informace ze senzorů a posílá pokyny motorům.

Dálkové ovládání

Dálkové ovládání je zařízení, které umožňuje člověku ručně řídit robota na dálku. Je to podobné jako ovladač na herní konzoli, kde tlačítky a páčkami posíláš robotovi příkazy. Často se využívá pro ověření mechanických vlastností robota, než se začíná programovat.

Autonomní režim

Autonomní režim znamená, že robot funguje zcela sám, bez lidského zásahu. Robot se řídí pouze svým programem a informacemi ze senzorů, aby splnil zadaný úkol.

Programování (kódování)

Programování (nebo také kódování) je psaní pokynů pro robota. Je to jako dávat robotovi recept, krok za krokem, co má dělat. Roboti rozumí jen svým vlastním jazykům, takže je potřeba jim dávat pokyny přesně, aby udělali to, co chceme.

VEXcode

VEXcode je programovací software, který se používá k vytváření programů pro roboty VEX. Existuje ve verzi VEXcode Blocks (blokové programování pro začátečníky) a VEXcode Text (textové programování pro pokročilejší uživatele).

Blokové programování

Blokové programování (VEXcode Blocks) je způsob programování, kde se pokyny pro robota skládají z barevných bloků. Je to velmi intuitivní a vhodné pro začátečníky, protože není potřeba psát text, ale jen přesouvat a spojovat bloky.

Textové programování

Textové programování (VEXcode Text) je způsob programování, kde se pokyny pro robota píší jako text v programovacím jazyce (např. C++ nebo Python). Je to pokročilejší způsob programování, který nabízí větší kontrolu a flexibilitu než blokové programování, ale vyžaduje znalost syntaxe a pravidel daného jazyka. Je vhodné pro žáky, kteří již zvládli základy blokového programování a chtějí se posunout dál.

Projekt

V robotice projekt znamená konkrétní úkol, který má robot splnit. Může to být například projetí dráhy, zvednutí předmětu nebo vyřešení nějakého hlavolamu.

Algoritmus

Algoritmus je soubor kroků nebo pravidel, které robot (nebo jakýkoli počítač) musí dodržovat, aby vyřešil problém nebo splnil úkol. Je to vlastně seznam postupných kroků, podle který se robot řídí.

Debugování (ladění)

Debugování (nebo ladění) je proces hledání a opravování chyb v programu robota. Pokud robot nedělá to, co má, je potřeba najít chybu v programu a opravit ji. Je to důležitá součást programování!